Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Potrebujeme chodiť na logopédiu? Poradíme vám, na čo sa vo vývoji reči dieťaťa sústrediť

reklama:
Potrebujeme chodiť na logopédiu? Poradíme vám, na čo sa vo vývoji reči dieťaťa sústrediť
Potrebujeme chodiť na logopédiu? Poradíme vám, na čo sa vo vývoji reči dieťaťa sústrediť Foto: www.freepik.com

Už dávno neplatí, že k logopédovi sa chodí len vtedy, keď šesťročné dieťa pred nástupom do základnej školy nevie R či C- Č. Logopédia je oveľa širší a komplexný odbor špecializujúci sa na diagnostiku a terapiu porúch reči a komunikácie. Logopédia pomáha deťom porozumieť a využívať jazyk na vyjadrenie svojich myšlienok, pocitov a potrieb, a lepšie sa tak začleniť do spoločnosti.

Ako komunikuje zdravé dieťa?

Vývoj reči dieťaťa nemusíte riešiť do tretieho roku – u zdravých a normálne sa vyvíjajúcich detí, ktoré si jazyk osvojujú postupne samy, úmerne svojmu veku, prostredníctvom bežnej komunikácie a hier s rodičmi. Všeobecne sa dá povedať, že ročné dieťa vie prvé slovíčka, opakuje zvuky, hrá jednoduché hry typu „baf“. Dvojročné dieťa už skladá prvé vety typu „Mama ide pápa“, „Otec robí bum“, rozvíja svoju hru, rozumie inštrukciám. Trojročné dieťa pred nástupom do MŠ už hovorí vo vetách, vie počúvať a rozprávať príbehy. Dôležité je nielen to, či dieťa samo hovorí, ale tiež či počúva, pozerá sa do očí, udržuje pozornosť… Dieťa je pod dohľadom svojho pediatra, ktorý rodičov upozorní na to, ak má podozrenie na nejakú vývojovú poruchu – oneskorený vývoj reči, poruchu autistického spektra alebo vývojovú dysfáziu. Potom odporučí ďalší postup.

Kedy je na mieste vyhľadať logopéda?

Po treťom roku veku je úplne normálne, keď dieťa ešte nevyslovuje správne všetky hlásky. Mozog potrebuje čas, aby dozrel. Rodičia by však mali spozornieť, ak dieťa po štvrtom roku tvoria hlásky zle – na nesprávnom artikulačnom mieste. Pokiaľ si dieťa tvorenie hlások zle zafixuje, je zložitejšie zlý návyk odnaučiť.

Dôležitá je práca s jazykom v ústach – napríklad pri vyslovovaní sykaviek (C, S, Z) sa jazyk nesmie dostávať von medzi predné rezáky (dieťa si „šliape na jazyk“). Pomerne častá je tiež zlá tvorba hlásky R, tzv. velárnej R, ktoré je tvorené vzadu v hrdle, dieťa akoby ráčkuje. Správne sa hláska R vyslovuje vpredu, kedy je špička jazyka opretá zozadu o horné zuby a vibruje. Málokedy dochádza k spontánnej náprave „velárneho R“, treba čo najskôr navštíviť logopéda a začať terapiu, aby dieťa neráčkovalo (či nešušlalo) aj v dospelosti. Rovnako tak v prípade, že sa dieťa zadrháva alebo koktá.

Piaty rok možno považovať za zlomový

Po 5. roku veku by dieťa malo správne vyslovovať mäkké hlásky (Ď, Ť, Ň) a všetky sykavky (C, S, Z a Č, Š, Ž). Pokiaľ mu to robí ťažkosti, je tiež na mieste vyhľadať logopéda. Vek 5 rokov sa považuje za hraničný, kedy by dieťa už malo vedieť všetky hlásky, teda okrem R a Ř – na ne sa nemusia príliš ponáhľať, prichádzajú na rad až ako posledné a je bežné, že pre nácvik správneho R dochádza k logopédovi až prváčikovia .

Ako prebieha logopedická terapia?

Poukaz (žiadanku) na logopédiu vám vystaví váš pediater. Ak má zvolený klinický logopéd zmluvu s vašou zdravotnou poisťovňou, nebudete nič doplácať, všetky terapie za vás hradí poisťovňa. Logopedickú starostlivosť si samozrejme môžete hradiť aj ako samoplatcovia.

Pri prvej návšteve logopéd vykoná u dieťaťa vstupné vyšetrenie, ktoré zahŕňa vyplnenie podrobného dotazníka rodičom a potom prácu s dieťaťom formou hry, s pomocou obrázkov a ďalších pomôcok, v rámci ktorého zisťuje stav hovoridiel, slovnú zásobu, zrakové a sluchové vnímanie, plynulosť reči, časopriestorovú orientáciu a motoriku. Následná logopedická terapia je individuálne prispôsobená potrebám každého dieťaťa. Obvykle trvá 30-60 minút a dieťa dochádza raz za 2-3 týždne (podľa potreby).

Logopédi vytvárajú terapeutické aktivity zamerané na posilnenie špecifických zručností. Môžu zahŕňať hry ako pexeso, prácu s obrázkami, rôzne cvičenia na výslovnosť (posilňovanie jazyka, špulenie pier, nafukovanie tvárí…) a ďalšie metódy, ktoré sú vhodné pre vek a schopnosti dieťaťa. Rodičia tak niekedy bývajú prekvapení, že logopédia nie je len o rozprávaní – dieťa sa učí počúvať, rozoznávať zvuky, hlásky, tvary, pravú a ľavú stranu, držať správne ceruzku, rozvíjať grafomotoriku (kresliť čiary, vlnky, kolieska, slimáky…). Návštevy logopéda sa tak nemusíte obávať – terapia prebieha formou hry, dieťa sa tak baví bez toho, aby vnímalo, že sa práve niečo učí.

Dôležitá je spolupráca rodiča

Každej terapii je prítomný rodič/zástupca dieťaťa. Mamička alebo otec sedí vedľa dieťaťa a je mu potrebnou oporou. Rodičia hrajú v úspechu logopedickej terapie kľúčovú úlohu. To, čo sa dieťa naučí s logopédom, treba doma pravidelne trénovať. Len tak sa zvyšuje účinnosť terapie.

Zdroj: www.zdravijakovasen.cz

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 13. marca 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.