Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako pristupovať k nadaným deťom, aby naplnili svoj potenciál?

reklama:
Ako pristupovať k nadaným deťom, aby naplnili svoj potenciál?
Ako pristupovať k nadaným deťom, aby naplnili svoj potenciál? Foto: www.gettyimages.com

V posledných rokoch je veľká pozornosť venovaná inklúzii znevýhodnených detí do bežného školského systému. Nemalo by sa však zabúdať ani na tie, ktoré sú vychýlené na druhú stranu, teda sú extrémne nadané. Tie naopak potrebujú vyhľadávať príležitosti mimo rámca triedy a ďalšie rôznorodé spôsoby, ako svoje nadanie rozvíjať. Inak sa totiž môže stať tá najsmutnejšia vec, a síce že nenaplní svoj potenciál a to, čo mohli dosiahnuť, bude pochované v priemerných výsledkoch.

Doteraz si spomínam na spolužiačku, ktorá už pri nástupe na strednú hovorila anglicky na úrovni rodeného hovorcu. Počas nasledujúcich štyroch rokov si na hodinách angličtiny robila svoje veci (cvičenie na vyššej úrovni), zatiaľ čo my mali bežnú výučbu. Rozhodne ju to posunulo viac, než keby sa učila s nami, ale bol to ten správny prístup, alebo sa dalo urobiť ešte niečo naviac?

Podľa riaditeľky 1. Slovanského gymnázia v Prahe Taťjány Pergler v sebe nadané deti majú iskru, ktorú treba rozmaznávať. Jej osobným mottom je: „Nezhasínaj, čo horí.“ U detí možno pritom obvykle rozpoznať talent už v ranom veku, teda počas základnej školy. Sekundárne vzdelávanie dáva dobrú možnosť ho rozvíjať. Už len z toho dôvodu, že si deti môžu vybrať školy, či semináre, zamerané na to, čo ich zaujíma. Je však potrebné, aby rodičia aj učitelia boli k nim pozorní a napomohli im rozvíjať, čo im ide. Dobrý je však vždy individuálny prístup.

„Ak naši študenti reprezentujú školu v športe na vysokej úrovni, môže riaditeľka školy rozhodnúť o individuálnom vzdelávacom pláne. V praxi to znamená, že sa študent môže zúčastniť športových príprav a súťaží. Škola mu v tomto nebráni, vytvorí preňho individuálny študijný plán na základe žiadosti a potvrdenia športového klubu. Študent teda dochádza iba na skúšky v danom polroku. Pokiaľ ide o jazykovo nadaných študentov, zvyšujeme dotáciu hodín cudzích jazykov, pridávame k štúdiu voliteľné semináre, poprípade vysielame študentov na zahraničné stáže. Pokiaľ je záujem, rozširujeme školský vzdelávací program o semináre z prírodných, humanitných alebo exaktných vied,“ vysvetľuje riaditeľka gymnázia. „Rodičia nám svoje deti zverujú nielen s tým, že pre nich zabezpečíme plnohodnotnú výučbu, ale aj preto, že je škola schopná s týmito študentmi pracovať a pripravovať pre nich upravené podmienky,“ dodáva Pergler.

Ako deti svoje nadanie zvládajú psychicky?

Keď majú deti na niečo nadanie, krásne sa na to pozerá a ešte lepšie, keď vidíte, ako sa v ňom rozvíja. Navyše ak ste rodič a jedná sa o vaše dieťa, tak ste naň určite aj pyšní. Nie je to však také jednoduché. Ruka v ruke s tým idú ďalšie veci, ktoré výchovu a výučbu trochu komplikujú. A nie je to iba starosť o to, aby sa venovali svojmu nadaniu.

Podľa Karla Valáška, ktorý pôsobí ako školský psychológ, je tu mnoho pozitív. „Nadané deti majú svoje charakteristické špecifiká. V pozitívnom ohľade sú extrémne vyspelé v akejkoľvek oblasti učenia a výkonu. Majú na svoj vek širokú slovnú zásobu a vyspelý verbálny prejav. Niektoré veci sa naučia neobyčajne rýchlo a bez pomoci druhých. Zvládajú zložitejšie myšlienkové operácie ako ich rovesníci. Sú schopné prenášať svoje vedomosti do nových situácií a riešení problémov,“ hovorí.

Na druhú stranu to má aj svoje negatíva. „Tieto deti dokážu byť horlivé, niekedy extrémne citlivé či zápalné. Protestujú proti rutinnej a predvídateľnej práci. Pýtajú sa na chúlostivé otázky, vyžadujú zdôvodnenie, prečo sa majú veci robiť určitým spôsobom. Odmietajú určovanie práce a príkazy, čím sa dostávajú často do konfliktu nielen s učiteľmi, rodičmi a inými autoritami. Prichádzajú s ‚lepšími spôsobmi‘ riešenia vecí, navrhujú ich spolužiakom, učiteľom, rodičom, nie vždy vhodným spôsobom. Ovládajú triedne diskusie. Bývajú panovační k učiteľom aj spolužiakom. Sú netolerantní k nedokonalosti voči sebe aj ostatným. Odmietajú sa podriadiť,“ objasňuje odborník.

Zároveň často tieto deti nie sú nadané vo všetkých oblastiach. Pokiaľ vynikajú napríklad v angličtine, tak to tak nemusí byť v chémii či matematike a s tým tiež nie je ľahké sa vyrovnať.

V neposlednom rade sa môžu báť, že kvôli tomu, že nad ostatnými vynikajú, budú z kolektívu vyčleňované, istým spôsobom šikanované. Čo ich môže viesť k tomu, že budú priechodu svojho nadania brániť. A to samozrejme nie je dobre.

Nadané deti toho tak majú pomerne veľa naložených a je dobré, keď môžu využívať napríklad poradenské služby v škole, ktoré sú zamerané nielen na poskytovanie podporných opatrení pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, ale aj na podporu vzdelávania nadaných žiakov.

Ako pristupovať k nadaným deťom z pozície rodiča

Výchova nadaných detí môže rodičom pripadať náročná. Chcete ich podporiť a zabezpečiť, aby dosiahli svoj potenciál. Môže sa ale stať, že vás rýchlo prerastú do učenia. Či sa ľahko začnú nudiť. A s tým všetkým je potrebné pracovať. Odborníci z Oxfordu spolu s oslovenými psychológmi radia nasledovné:

Povzbudzujte ich v tom, aby robili veci, ktoré im toľko nejdú. Zrejme vám nepripadá prirodzené – najmä ak máme aj deti, ktoré sú menej nadané – povzbudzovať vaše dieťa v tom, aby robilo veci, v ktorých toľko nevyniká. Pre nadané deti je však dobré mať aktivity, v ktorých sú pod menším tlakom, aby uspeli a kde môžu zažiť neúspech. Zároveň málokto má radosť zo života iba z činností, v ktorých je vynikajúci, a je pekné mať niečo, čo ho skrátka iba baví.

Poskytnite im nástroje, ktoré potrebujú k úspechu. Môže to byť preukaz do knižnice, návštevy múzeí, prednášok, vyhľadanie rodeného hovorcu na konverzácie a podobne. Jednoducho im dajte prostriedok na to, čo im pomôže ich nadanie rozvíjať.

Nemajte od nich príliš veľké očakávania. To, že sú nadané, neznamená, že sa im bude vždy dariť. Stres môže tiež urobiť svoje. Preto ich podporujte na ich ceste k plnému využitiu ich potenciálu, ale netvrďte im, že z nich musí byť doktor, profesionálny športovec a podobne.

Vitajte ich priateľov. Nadané deti môžu byť trochu izolované od svojich rovesníkov. To môže viesť k šikanovaniu, či jednoducho pocitu osamenia. Kamaráti pritom robia veľa. Pokiaľ sa to týka vašich detí, skúste ich zapísať na nejaký krúžok, ktorý by ich mohol baviť. Aj keď im napríklad toľko nepôjde. Koníčky sú skvelé na vytváranie sociálnych kontaktov.

Buďte k nim úprimní ohľadom ich schopností. Deti poznajú, že je s nimi niečo inak, aj keď je to v dobrom zmysle. Hovorte s nimi teda o ich nadaní, ale zároveň o tom, že nikto nikdy nezískal prácu iba na základe školského nadania a že budú musieť tvrdo pracovať, pokiaľ chcú svoje schopnosti využiť na maximum, rovnako ako ktokoľvek iný.

Buďte pre nich vzorom v spôsoboch jednania i správania. Popri tom, že z nich chcete vychovať úspešných dospelých, tak z nich určite chcete vychovať aj dobrých ľudí, ktorí budú mať zároveň kladný a zodpovedný prístup k životu. Ukážte im teda, ako na to.

Zdroj: www.marianne.cz

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 7. decembra 2023

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

K téme

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.